Svar: Mælkeprodukter til 11mdr gammel
16. februar 2017
Alder:
11 mdr.
Kære jer fra Spanien
Tak for dit brev - det lyder som om, at jeres dreng faktisk er begyndt at spise mere, og det er rigtig godt! :)
Det kan godt være, at han ikke spiser store portioner, men han spiser hyppigt og spiser faktisk også lidt forskelligt nu - så det går helt sikkert den rigtige vej! Husk på, at det faktisk kun er 1.5 måned siden, at han næsten udelukkende levede af modermælk, så der er sket store fremskridt hos jer - det er super godt! :)
Med hensyn til antal amninger, så vil det være rigtig godt, hvis du nu kan skære ned til 2 amninger i døgnet - f.eks. så du ikke længere ammer ham om dagen, men ammer ham aften og sen aften...
Derudover bør han stadig få mme i sin grød og mos, der er lavet kun til ham. Og af komælk kan han få max 100 ml i døgnet - og det bør indgå, som en del af familiemaden. Det vil sige, at han ikke bør drikke komælk af kop, men at han f.eks. kan spise lidt af den sovs, som I andre får. Det bør være sødmælk (3.5% fedtindhold) så længe han er under 1 år. Fra 1 års alderen kan han få letmælk - igen max 100 ml i døgnet.
Han må også gerne få max 100 ml surmælksprodukt med den alder han har. Det bør være neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Produkterne skal indeholde 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 gram. Produkter med frugt bør begrænses på grund af det høje sukkerindhold.
Det lyder som om, at den yoghurt/smoothie du giver ham er lavet til babyer og småbørn, og at han derfor godt kan få lidt af dette - sukkerindholdet lyder dog højt og som udgangspunkt bør du vælge noget med max 10 gram sukker pr. 100 gram... Det er et individuelt skøn, hvor meget du vil bruge et sådan produkt... måske kan du nogle gange bruge det som topping på en grød eller blande lidt i lidt tykmælk eller lignende neutralt surmælksprodukt, så han stadig får lidt af det søde, men også får noget mindre sødt og mere sundt for ham - som du selv skriver - også vænnes til ikke at spise noget, der er alt for slikagtigt :)
Da I bor i Spanien, kan I sandsynligvis få nogle produkter, som vi ikke kan få i Danmark, og anbefalingerne kan godt være anderledes, end de er i DK. Derfor må du prøve at finde balancen mellem, hvad der anbefales, hvor I bor, og hvad der anbefales her - og tage udgangspunkt i de forskellige produkter, du kan købe, og mad du så selv kan lave.. Det vigtigste lige nu må trods alt være, at han er begyndt at spise og forbinder det at spise med noget dejligt - så prøv at variere mellem den færdiglavede købte babymad og så din hjemmelavede mad, så han får variation i hverdagen :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske