Svar: Mælkeprodukter til 11mdr gammel

16. februar 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære jer fra Spanien

Tak for dit brev - det lyder som om, at jeres dreng faktisk er begyndt at spise mere, og det er rigtig godt! :)

Det kan godt være, at han ikke spiser store portioner, men han spiser hyppigt og spiser faktisk også lidt forskelligt nu - så det går helt sikkert den rigtige vej! Husk på, at det faktisk kun er 1.5 måned siden, at han næsten udelukkende levede af modermælk, så der er sket store fremskridt hos jer - det er super godt! :)

Med hensyn til antal amninger, så vil det være rigtig godt, hvis du nu kan skære ned til 2 amninger i døgnet - f.eks. så du ikke længere ammer ham om dagen, men ammer ham aften og sen aften...

Derudover bør han stadig få mme i sin grød og mos, der er lavet kun til ham. Og af komælk kan han få max 100 ml i døgnet - og det bør indgå, som en del af familiemaden. Det vil sige, at han ikke bør drikke komælk af kop, men at han f.eks. kan spise lidt af den sovs, som I andre får. Det bør være sødmælk (3.5% fedtindhold) så længe han er under 1 år. Fra 1 års alderen kan han få letmælk - igen max 100 ml i døgnet.

Han må også gerne få max 100 ml surmælksprodukt med den alder han har. Det bør være neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Produkterne skal indeholde 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 gram. ...

Annonce

... Produkter med frugt bør begrænses på grund af det høje sukkerindhold.

Det lyder som om, at den yoghurt/smoothie du giver ham er lavet til babyer og småbørn, og at han derfor godt kan få lidt af dette - sukkerindholdet lyder dog højt og som udgangspunkt bør du vælge noget med max 10 gram sukker pr. 100 gram... Det er et individuelt skøn, hvor meget du vil bruge et sådan produkt... måske kan du nogle gange bruge det som topping på en grød eller blande lidt i lidt tykmælk eller lignende neutralt surmælksprodukt, så han stadig får lidt af det søde, men også får noget mindre sødt og mere sundt for ham - som du selv skriver - også vænnes til ikke at spise noget, der er alt for slikagtigt :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da I bor i Spanien, kan I sandsynligvis få nogle produkter, som vi ikke kan få i Danmark, og anbefalingerne kan godt være anderledes, end de er i DK. Derfor må du prøve at finde balancen mellem, hvad der anbefales, hvor I bor, og hvad der anbefales her - og tage udgangspunkt i de forskellige produkter, du kan købe, og mad du så selv kan lave.. Det vigtigste lige nu må trods alt være, at han er begyndt at spise og forbinder det at spise med noget dejligt - så prøv at variere mellem den færdiglavede købte babymad og så din hjemmelavede mad, så han får variation i hverdagen :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder